Huhtikuun 24.–26. päivinä
järjestettiin kolmannet Loud Silents -mykkäelokuvafestivaalit. Jo kahtena
edellisenä vuotena maksoin kannustusmielessä itseni mukaan, mutta työkiireet
estivät fyysisen osallistumisen. Tänä vuonna annoin muiden kiireiden olla, ja
painuin Tampereelle. Tapani mukaan olin paikalla suurin piirtein ensimmäisenä
työntekijäpiirin ulkopuolisena. Tilanne on tuttu, ja käytin tilaisuuden
hengitellä festivaalin pääasiallisena tapahtumapaikkana toimineen
Ylioppilasteatterin tunnelmaa. Perinteikäs teatterisali sopii
elokuvaesityksille varsin hyvin, sillä samassa tilassa toimi vuodet 1950–89
Suomi Filmin omistama Ilves-elokuvateatteri (Outi Heiskasen Elohuvia-kirjassa on mainio
kuva teatterin sisäänkäynniltä).
Ennakolta
festivaalin ohjelma näytti hajanaiselta, mutta paikan päällä kokonaisuus
hahmoittui vahvaksi. Mukana oli tyylillisesti hyvin erilaisa elokuvia
avantgardesta pastissiin, mutta varsinkin kahden jälkimmäisen festivaalipäivän
pitkät elokuvat osuivat tiiviisti vuosiin 1926–1929. Näin syntyi
mielenkiintoinen katsaus pienen aikavälin elokuvan erilaisiin kasvoihin. Myös
maantieteellinen vaihtelu toteutui: kaksi elokuvaa Neuvostoliitosta toimivat
hyvin parina, ja niiden lisäksi nähtiin elokuvat Yhdysvalloista, Englannista ja
Suomesta. Ilmeisesti kattaus oli muullekin yleisölle mieleen, sillä yhteensä
elokuvia kävi katsomassa moninkertainen määrä edellisvuoteen nähden.
Kolmipäiväinen festivaali jaksoi kantaa mittansa.
Perjantai
käynnistyi Charles Lanen myöhäisellä (vuodelta 1989) mykkäelokuvalla Sidewalk Stories. Esitys oli Suomen ensi-ilta(!).
Elokuva kertoo Chaplinin
poikaa mukailevan tarinan kodittomasta katutaiteilijasta, joka
sattumalta joutuu huolehtimaan pikkutytöstä, jonka isä murhataan. Lane kumartaa
esikoisohjauksellaan klassisen kauden mykkäelokuville lämpimällä tavalla. Hän
yhdistelee Chaplinin tapaan vakavaa ja koomista kuitenkin paljon vähäeleisemmin
kuin esikuvansa. Komedia syntyy pienistä sattumista, vaikka mukana on muutama
slapstick-hetkikin ja jopa pari fantasiajaksoa. Kumarruksensa saavat myös
Keaton ja Lloyd. Hieno mustavalkokuvaus jäljittelee 20-lukulaista kerrontaa,
vaikka maisemat ovatkin 80-luvun New Yorkista. Lopussa nykyaika iskee läpi
tekniikankin kautta, kun viimeiseen kohtaukseen ilmestyy ääni: kodittomien
joukon lohduttomat avunpyynnöt jättävät katsojan ambivalentteihin tunnelmiin. —
Esityksen säesti Loud Silentsin ulkomaanvieras, legendaarinen Stephen Horne.
Hänen kuville nöyrä mutta silti virtuoottinen äänimaailmansa sisälsi pianon ja
haitarin (joita Horne soitti myös yhtä aikaa!) lisäksi muun muassa thereminiä.
Seuraava
esitys ei olisi voinut olla erilaisempi. Jos lähtöasetelma oli kovin
toisenlainen, sillä esiintymisvuorossa oli porilaisjumittajat Circle ja heitä
visuaalisesti säestämässä elokuvaohjaaja Mika Taanila.
SSEENNSSEESS-performanssissa Taanila käytti materiaalinaan Helsingin fonetiikan
laitoksen 16-millisiä arkistofilmejä, joita hän luuppasi yhtä aikaa kolmelle
valkokankaalle. Itse en kuitenkaan osannut hahmottaa esitystä mitenkään
elokuvallisesti, vaan koin koko ajan katsovani rock-keikkaa. Kuvat toimivat
samanlaisena lavaelementtinä kuin valoefektit, eivät erityisen elokuvallisesti.
Kokemuksena tilaisuus kuitenkin oli huima. Yhtye (ilman Lehtisaloa?) esiintyi
luontevan skitsofreenisenä itsenään: eteerinen kellunta vaihteli jumalattoman
heviriffittelyn ja äkkiväärän progen välillä. Circle tasapainottelee koko ajan
aivan naurettavan ja hyvin totisen rajalla. Jos kenenkään esityjistä ilme
hetkeksikään pettäisi, muuttuisi koko homma pelleilyksi. Mutta kun
uskomattomimmatkin temput (erityismainita sankariheviposeerauksista ja Mika
Rätön vanhan raihnaan miehen roolihahmosta) tehdään vakavissaan (vrt. Keatonin
"kivikasvoisuus"!), ei katsoja voi kuin uskoa.
Lauantain
ohjelmassa oli kolme esitystä, jotka eivät sujuneet aivan ongelmitta, sillä
muutenkin tiiviit aikataulut pettivät pahan kerran elokuva-arkiston (nyk. KAVI)
vanhojen filmien katkeillessa. Yleisö kuitenkin jaksoi olla ymmärtäväinen.
Tällaisia tilanteita helpottaisi kuitenkin esimerkiksi esitysaikojen
aikaistaminen; nyt ensimmäinen näytös alkoi vasta viideltä. Tietysti
opiskelijat muodostavat oleellisen osan yleisöstä, ja opiskelijain kelloelämä
poikkeaa kovasti meistä muista, mutta… Toinen parannuksen paikka olisi
esityssalin kammottavat seläntappajatuolit. Forssan Mykkäelokuvafestivaaleilla
oli pitkään käytössä satavuotiaan penkit, jotka olivat heikkokehoiselle
kauhistus, mutta Tampere pisti tässä kyllä vielä pahemmaksi.
Kolmen
elokuvan maratonin aloitti elokuvan oleellisimpiin teoksiin kuuluva Dziga
Vertovin Mies ja elokuvakamera (Tšelovek s kinoapparatom, 1929). Vielä melkein yhdeksänkymmenen vuoden
jälkeenkin se hylkii kaikkia karsinoita tai vertailukohtia. Vertovin elokuva on
yhtä aikaa dokumentti ja huikea draama niin elokuvantekemisestä kuin
kuvauspaikoistaan nuoressa Neuvostoliitossa. Vuorokauden kulun rytmittämä
kuvien sarjatulitus on rytmisintä koskaan tehtyä elokuvaa. Siksi säestäjien,
Janne Storm Duon, ratkaisu liveluupatusta äänimaailmasta oli rohkea. Sivukorvalla
kuullut yleisön mielipiteet säestyksestä vaihtelivatkin paljon. Itse pidin
Stormin valinnoista lähes koko elokuvan ajan. Erityisesti urheiluelämää
esittelevän jakson hidastetut ihmiskehot ja musiikin rauhallisesti soljuva
ambient-matto loivat unenomaisen ihmeen tunnun. Vasta elokuvan lopetus, huikean
rytmikäs montaasinostatus latistui rauhallisen kapakkailtakitaroinnin edessä.
Finaali olisi kaivannut iskua musiikkiinsakin. Kaiken kaikkiaan Miehen ja elokuvakameran esitys oli loistava esimerkki siitä,
miten säestysratkaisut voivat tulkita elokuvaa aina uusilla tavoilla.
Seuraavalle näytökselle osui festivaalin epäonnisimman valitettava
rooli. Hitchcockin Puhtauden
lunnaat (Blackmail, 1929) oli minulle koko viikonlopun odotetuin
ohjelmanumero. Valitettavasti hauras filmi katkesi yhteensä kahdeksan kertaa,
mikä tietenkin hajotti katselukokemusta. Onneksi säestäjät osasivat paikata
hienosti, jolloin tunnelma ei päässyt tyystin laskemaan. Ylipäänsä Loud
Silentsia voi muuten kiittää siitä, että se esitti kolme elokuvaa viidestä
aidolta filmiltä. En suhtaudu filmiin vonbaghilaisen nekrofiilisesti, mutta
katsojan valkokangaskosketus vain on toinen
selluloidifilmillä kuin kirkkaankliinisellä pikselitiedostolla. — Puhtauden lunnaat on
tunnetusti yhtä aikaa Hitchcockin ja koko Iso-Britannian viimeinen mykkäelokuva
ja ensimmäinen äänielokuva. Nämä kaksi eri versiota kuvattiin rinnakkain, ja
yleinen konsensus tuntuu olevan, että mykkäversio on parempi. Taatusti näin
onkin, sillä äänielokuva kärsii turhista puhekohtauksista, joiden ainoa
olemassaolon syy on tarjota puhetta. Toisaalta äänielokuva tarjoaa aitoa
kekseliäisyyttä uuden innovaation parissa, erityisesti kuuluisassa
"Knife!"-kohtauksessa. Puhtauden
lunnaat on hitchcockin synkempiä elokuvia. Se kertoo taposta, jonka
nuori nainen päätyy tekemään itsepuolustukseksi. Nainen ei kuitenkaan ole
täysin viaton katsojan silmissä, sillä hän on päätynyt tulevan uhrinsa
ahdistelemaksi oman seikkailunhalunsa ja kaksinaamaisen käytöksensä vuoksi.
Lisäkerroksia tarinaan tuovat naisen petetty miesystävä, joka sattumalta on
kuolemantapausta tutkiva poliisi, ja kiristäjä, joka tietää tappajan.
Jälkimmäistä kuitenkin aletaan kuitenkin epäillä tekijäksi, jolloin saadaan
aikaan erikoinen muunnelma Hitchcockin väärä mies -teemasta: lopussa poliisi
jahtaa todellakin väärää miestä, mutta katsojan sympatia on oikean tappajan
puolella! Hitchcockilaista ovat myös lopun ajojahdin huipentuminen British
Museumin monumentaaliseen miljööseen ja "mcguffinin"
käyttö (miksi kiristäjä-Tracy on ollut yhteydessä uhriin?). — Tämänkin elokuvan
säesti Stephen Horne. Hänen apunaan oli Tampereen Musiikkiakatemian
opiskelijoita, joilla Horne oli pitänyt improvisaatiokurssin. Säestys oli
ensiluokkainen. Saksofoni—kitara—koskettimet -saundi sopi rikostarinaan
hienosti.
Lauantai-ilta venyi pitkälle mutta sai ansiokkaan lopun. Gogolin
mestarinovelli Päällysviitta (Šinel, 1842) on filmattu
kymmenkunta kertaa. Nyt nähtiin järjestyksessä toinen filmatisointi, vuodelta
1926. Elokuvan ovat ohjanneet Grigori Kozintsev ja Leonid Trauberg,
neuvostoliittolaisen avantgarden ("eksentrismin") torventoitottajat.
Gogolin groteski henkilökavalkadi saa elokuvassa arvoisensa sovituksen. Pakko
myöntää, että minulta meni aikaa ensimmäisten kohtausten verran ennen kuin
pääsin mukaan elokuvan henkeen. Sekä näyttelijöiden tyyli että ohjaajien
rytmitys ja tapa kuvata henkilöitään on varsin omintakeinen. Siinä on vahva
kaiku saksalaisesta ekspressionismista, mutta pinnan alla kuuluu koko ajan
kirkuva ivanauru. Päällysviitta voisi
olla hauska ellei se olisi niin karmea. Tämähän pätee oikeastaan jo Gogolin
novelliin. "Merkityksetön henkilö" Akaki Akakijevitš, työpaikkakiusattu puhtaaksikirjoittaja, nousee
odottamatta arvoasteikossa uuden päällysviittansa vuoksi, kunnes päällysviitta
varastetaan. Hän joutuu Tärkeän henkilön henkisestä jyräämäksi ja kuolee.
Elokuva loppuu tähän; novelli jatkuu vielä yhdellä jaksolla. Elokuva on
tavoittanut hyvin pohjatekstinsä absurdin sävyn ja muokannut sen yhtä
irvokkaaksi ulkopuolisuuden kuvaukseksi ja valta-asetelmien ivailuksi. Tyyli ei
taatusti miellytä kaikkia, mutta joka osaa arvostaa sitä, saa elokuvassa vahvan
kokemuksen. — Päällysviitan musiikista vastasi Sampo Lassila
Narinkka, jonka klezmer-sävelet sopivat elokuvan äkkivääryyteen loistavasti.
Klezmerin vahva kaksinaisuus tunnelmallisen ja ilakoivan välissä tuki hienosti
elokuvan vastaavaa monimielisyyttä. Välillä meno oli riehakasta, lopun viulu
sydäntäsärkevä.
Sunnuntai piti sisällään kaksi hyvin erilaista näytöstä. Euphoria Borealis -ryhmä
oli jo keskiviikkona aloittanut instant-mykkäelokuvatyöpajan. Muutamassa
päivässä toteutettujen lyhytelokuvien sarjan myötä Loud Silentsin
esityspaikaksi vaihtui Pyynikkisali Tampereen konservatoriolla. Suuri sali
tuntui lyhytelokuvanäytöksessä kummalliselta paikalta, sillä
elokuvantekijöiden, säestävien muusikoitten ja festivaaliväen lisäksi
katsomossa ei ollut kovinkaan monta. Tunnelma oli silti vahva; tekijäporukan
henki tuntui olevan vahva.
Sarjassa nähtiin yhteensä 11 elokuvaa (elokuvien ja tekijöiden nimet
olen napannut suoraan valkokankaalta tai esittelypuheista, joten virheitä ja
puutteita varmasti on). Tyylit ja aiheet elokuvissa vaihtelivat suuresti, kuten
arvata saattaa, mutta joitain yhteisiäkin piirteitä nousi esiin. Yllättävää
(tai sitten ei, jos tekijöitä tuntisi?) oli tanssin vahva rooli monessa
tuotoksessa. Joanna Österblomin "Hallituskatu 16,7" oli tiivis yhden
naisen tanssirooli vankilamiljöössä. Sini Marikin "Serendipity"
puolestaan hauska modernia tanssia sisältävä kuvaus ehkäpä sielujen
kohtaamisesta. Tanssista oli kyse myös Diego Ginartesin "Kummitustalossa",
jossa modernin tanssin elkeet yhdistyivät mustavalkoisiin kauhuelokuvan
elementteihin. Selvästi tarinapitoisia elokuvia oli suurin osa. Rose-Marien
(sukunimeä en saanut ylös) "Life of a Thing" kuvasi yhden esineen,
tässä tapauksessa hymynaamaisen kolikon, matkaa ihmiseltä toiselle. Vanha idea
oli toteutettu raikkaalla tavalla. Sami Salmisen "The Cat
Whispererissa" telekineettinen kissanystävä liikutteli esineitä ja ihmisiä
ajatuksenvoimalla, tappoi näin ihmisen, ja halaili kissoja. Samoin sukunimettömäksi
jääneen Juhon "Roundom" oli tehokas kertomus ympyräobsession
vaivaamasta naisesta, joka lopulta paranee pakkomielteestään. Hienosti
rytmitetty kertomus! Henri Jurvasen tavoitteena oli tehdä yhtenä kuvana
kunnianosoitus chaplinilaiselle slapstickille, kaikesta mykkäelokuvasta
arkkityyppisimmälle. Tulos oli aidosti hauska "The Musician", jossa
katusoittaja ei saa kitarastaan oikeaa ääntä ja jossa iso osa
Keystone-klišeistä tuli käytettyä. Emilia Haukan "Choice" oli
scifistinen elokuva, jonka tulkitsin nykyisenkaltaisen teknologiassa
roikkumisen kritiikiksi (kännykästä on luovuttava, jotta luontoon voisi palata,
yksinkertaistetusti). Sara Luostan "Withering" rakentui kahdelle
kuvalle ja vahvalle symboliikalle. Elokuva oli selvästi sarjan itsetietoisin. Omanlaisensa
teos oli kahden naisen (Jennin ja Joannan) "Ne/Them", esseemäinen
pohdiskelu rinnoista. Pyöreät muodot kuvissa yhdistyivät välitekstien
tiiviisiin ajatuksiin. Lopputulos oli hauska ja varmaankin tämän työpajan
teoksista eniten valmis. Sarjan päätti eräänlainen kollaasityö, jossa jokainen
elokuvantekijä oli kuvannut pätkän niin, että oli aiemmista kohtauksista nähnyt
vain juuri edellisen. Näin syntyi lopputulos, jossa tarinaa ei juuri ollut
mutta joka taatusti dokumentoi jotain oleellista tekijöilleen.
Euphoria Borealis -elokuvia katsellessa tulin hyvin tietoiseksi siitä,
että "mykkäelokuvassa" ei oleellisinta lopulta ole se, ettei niissä
puhuta. Kaikki sarjan elokuvat olivat kiistatta mykkiä, mutta monta niistä oli
hankala ajatella mykkäelokuvina.
Moni teos noudatteli samanlaista kuvakerrontaa kuin musiikkivideot. Jos
elokuvassa oli tarina, se kerrottiin puhtaasti kuvallisesti, ilman tarvetta
dialogiin. Näinhän klassinen musiikkivideokin on toiminut – ei niissä kukaan
mitään sano –, eikä silti kukaan ole sanonut MTV:n olevan täynnä mykkäelokuvia.
Moni elokuva olisi ihan hyvin toiminut äänellisenäkin, dialogilla tai ilman.
Muutamia poikkeuksia oli. Esimerkiksi "Choice" käytti välitekstejä
kertomassa henkilöidensä ajatuksista mutta myös dialogin apuna; henkilöt siis
puhuivat mutta olivat mykkiä. Selvin mykkäelokuva oli
"The Musician", joka kopioi estetiikkansa sellaisenaan varhaiskauden
elokuvasta (itse asiassa Chaplinia enemmän varhaisista attraktioelokuvista).
Tästä seurasi vääjäämättä ajatus, ettei mykkäelokuvasta pidetä niinkään sen
äänettömyyden (eli "puhtaan visuaalisuuden") vuoksi vaan puhtaasti
siksi, että 1910–20-lukujen estetiikka sattuu miellyttämään. Tuolloiset tekijät
olisivat ihan hyvin voineet puhua valkokankaalla, eikä se katsojan nautintoa
vähentäisi, kunhan tapa kertoa
elokuvaa olisi ennallaan.
Loud Silentsin päätti ehdottomasti uljain esitys. Pyynikkisali lähes
täyttyi, kun kankaalle heijastettiin tuore restaurointi Teuvo Puron Meren kasvojen edessä vuodelta
1926. Yhtenä syynä suosioon oli median kova puffaus säestäjänä toimineen
Verneri Pohjolan vuoksi. Trumpetisti toimi toki vain laajemman orkesterin
solistisena osana, mutta hänen nimellään on nostetta. Tämä yhtään väheksymättä
itse elokuvaa! Varsinaisesti musiikista vastasi Jussi Lampela, joka oli
säveltänyt Tampereen Musiikkiakatemian opiskelijoista muodostuneelle
orkesterille säestyksen. Puhallinorkesteria vahvisti harmonikka sekä Lampela ja
Pohjolan elektroniset äänenkäsittelyt.
Puron elokuva on suomalaisittain mielenkiintoinen yhdistelmä melodraamaa
ja jännityskertomusta. Jopa kauhuelementtejä on mukana. Kovaa vauhtia ei
elokuvassa pidetä, eikä šokkiefektejä käytellä. Niiden sijasta ohjaaja
luottaa hitaaseen tahtiin ja kasvavaan tunnelmaan. Varsinkin elokuvan alussa
tämä toimii. Tarinan rakentuminen vaiheittain on jäntevää. Vasta loppupuolella,
kun melodraaman osuus kasvaa, käy kohtausten jauhaminen työläämmäksi.
Silloinkaan ei sorruta sellaiseen staattisuuteen kuin vaikkapa Puron omassa
aiemmassa Anna-Liisassa (1922,
toki jo aivan eri aikakauden tuotos). Tarina kulkee vakaasti kohti omaa
loppuaan. Vielä suurempaa draamaa jäisi oikeastaan kaipaamaan – mutta kyllähän
suomalaisen pitää osata lukea henkilöiden sisäinen myllerrys kuvissa
myrskyisästä merestä ja kaihoisista katseista. Elokuva onkin tulossa
kotikatsojien saataville myöhemmin. Loud Silentsin musiikkiesitys äänitettiin
tulevaa DVD-julkaisua varten. Säestys toimiikin pääosin hienosti.
Puhallinsaundi toimii hyvin yhteen merellisten näkymien kanssa. Vain
dramaattisempien käänteiden kohdalla leppeä jazzailu ei aina pysy mukana.
Toisaalta elektroninen häly muutamissa kohdin luo tehokasta kontrastia
seesteisempiin hetkiin.
Kaiken
kaikkiaan Loud Silents 2015 oli hieno tapahtuma. Joitain lastentauteja vielä
taitaa olla, mutta ne katoavat ajan mittaan. On upeaa, että Suomen kokoisessa
maassa järjestetään kahta korkeatasoista mykkäelokuvafestivaalia. Molemmille on
ilmiselvä tilauksensa (yleisössä ei juuri näkynyt Forssasta tuttuja kasvoja) ja
erilaisilla lähestymistavoillaan ne täydentävät kokonaiskattausta. Ensi vuonna
uusiksi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti