SUHTEEN ALKU
Ei ole mitenkään yllättävää, että ollakseen kirjailija, joka ammentaa runsaasti amerikkalaisesta populaarikulttuurista, on Stephen King kokeillut urallaan myös sarjakuvaa. Kauhukirjallisuutta käsittelevässä, suomentamattomassa teoksessaan Danse Macabre hän nimeää EC Comics -yhtiön lehdet oleelliseksi osaksi lapsuuttaan. Tämänkään ei pitäisi olla yllätys, sillä varsinkin alkuaikojen novelleissaan King hyödyntää erittäin usein EC:mäisiä, visuaalisesti liioiteltuja keinoja mässäillä väkivallalla ja ällöttävyyksillä. King mainitsee esimerkiksi ’Salem’s Lot -romaaninsa (suom. Painajainen) yhtenä lähtökohdan olleen näissä lehdissä: ”Koska vampyyrikertomus oli niin oleellinen osa lapsuuteni EC-sarjakuvia, päätin kokeilla itsekin sen kaltaista kauhutarinaa.” Jo ennen kauhusarjakuvia Kingin tiedetään kuluttaneen ainakin Plastic Man- ja Combat Casey -sarjoja – jälkimmäisen pohjalta hän alkoi kirjoittaa myös omia kertomuksiaan noin kuuden vuoden iässä.
Varhaisin esimerkki Kingin omasta sarjakuvatuotannosta on
nimetön ja kolmikuvainen pieni hupailu. Se ilmestyi vuonna 1966 Kingin
silloisen koulun, Lisbon High’n, The Drum -lehdessä. Kingistä tuli lehden
päätoimittaja toisena opiskeluvuonnaan, ja häneltä ilmestyi siinä monenlaista.
Sarjakuvia tältä ajalta ei kuitenkaan tunneta enempää kuin tämä yksi. Siinä
kylttiä kantava, pallomainen hahmo kulkee baariin ja palaa takaisin humalassa.
Mistään merkkiteoksesta ei siis ole kyse. Sarjakuva on ilmestynyt
alkuperäisjulkaisunsa jälkeen vain kerran, Bev Vincentin The Stephen King Illustrated Companion -kirjan ensimmäisessä
laitoksessa vuonna 2009.
CREEPSHOW
Creepshow-sarjakuva
tavoittaa elokuvan (ja EC:n) hengen erittäin hyvin. Berni Wrightson piirtää
varmaa kauhusarjakuvaa. Lähes jokainen kuva on dynaamisuudessaan dramaattinen,
eikä Kingillä tyypilliselle, arkirealistiselle taustoitukselle uhrata
ruutuakaan. Itse asiassa lieneekin niin, ettei sarjakuva varsinaisesti edes ole Kingin itsensä käsikirjoittama. Sarjakuva-albumissa niin ei varsinaisesti sanota missään,
vaikka Kingin nimi kannessa lukeekin ensimmäisenä. Toisaalta kyllä korostetaan,
että Wrightson on vastuussa nimenomaan kuvituksesta (suom. ”piirtänyt”, alkup.
”art by”). Ilmeisesti Wrightsonilla on ollut käytössään elokuvan käsikirjoitus, jonka pohjalta hän itse on suunnitellut ruutujaon ja muun sarjakuvallisuuden. Hän ei ole myöskään tiennyt elokuvan roolijaosta, minkä vuoksi harva hahmoista näyttää filmivastineilleen. Joitain näyttelijöitä Wrightsonin on kuitenkin täytynyt tietää jo piirrostyötä tehdessään, sillä esimerkiksi Hal Holbrook on selvästi tunnistettavissa kuvista. Hyvin usein sarjakuva toistaa elokuvan visuaalista ilmettä kuvakulmien ja -kokojen suhteen, mikä kertonee lähinnä siitä, miten tarkkaa työtä King on tehnyt käsikirjoituksessaan. Hänen ohjeittensa perusteella sekä Wrightson että Romero ovat päätyneet hyvin samankaltaisiin ratkaisuihin.
Kingin nimi oli 1990-luvun Suomessa alussa niin myyvä, että
myös Creepshow nähtiin kannattavaksi
käännättää täkäläisille markkinoille. Samaan aikaan maassa oli meneillään myös
jonkinlainen albumimuotoisen sarjakuvan buumi, joten Stephen King -albumi oli kohtuullisen
varma sijoitus. 1992 ilmestyikin Jukka Heiskasen kääntämä, suomenkielinen Creepshow Book Studion julkaisemana. Tämä
on ainoa kerta, kun mitään näistä tarinoista on ollut saatavilla suomeksi.
Viidestä tarinasta kaksi nimittäin perustuu aiemmin julkaistuihin novelleihin (Weeds vuodelta 1976 ja The Crate vuodelta 1979), joita ei
koskaan ole käännetty suomeksi.
Wrightsonin ja Kingin yhteistyö jatkui Creepshow’n jälkeenkin. Wrightson kuvitti useita Kingin kirjoja: Cycle of the Werewolf (suom. Ihmissuden vuosi), The Standin laajennetun laitoksen (suom. Tukikohta), From Buick 8:n (suom. Buick 8) ja Wolves of the
Callan (suom. Callan sudet).
Näistä ensimmäisenä ja viimeisenä mainitut ilmestyivät myös Suomessa
kuvituksineen. Sarjakuvankin saralla miehet päätyivät vielä yhteistyöhön
eräässä projektissa, johon palataan tuonnempana…
AMERICAN VAMPIRE
Seuraavan kerran Kingin esiintyi kokonaisen tarinan
mittaisen sarjakuvan kirjoittajana vuonna 2010, kun Scott Snyderin luoma American Vampire alkoi ilmestyä. Sarja
alkoi kahdella tarinalla, jotka ilmestyivät alun perin viidessä ensimmäisessä
lehdessä ja myöhemmin yhteisniteenä. Toinen tarina oli Snyderin kirjoittama,
toinen Kingin. Piirroksista vastasi Rafael Albuequerque.
American Vampire kertoo
vampyyrien amerikkalaisesta sukulinjasta, jonka kautta käydään läpi myös Yhdysvaltain
historiaa ja kehitystä. Kingin osuus on kertoa jenkkivampyyrien kantaisän, Skinner
Sweet -nimisen lainsuojattoman tarina. Tarina perustuu Kingin sanojen mukaan
hyvin tarkasti Snyderin luonnokseen. Lehden kuudennesta numerosta eteenpäin
Snyder alkoikin vastata yksinään sarjan kirjoittamisesta.
American Vampire on
helposti lähestyttävää ja sujuvasti luettavaa nykysarjakuvaa. Se ei yritä
kikkailla tai esittää muuta kuin on; sen tehtävä on viihdyttää ja kertoa mukanaan
vievää tarinaa. Yhdistelmä Yhdysvaltain historiasta ja vampyyreista on
lähtökohtana kiehtova, mutta ainakin alkupään tarinoissa se ei oikein kasva
mittaansa. Historia ei hengitä vaan tuntuu pelkältä kulissilta. Kingillä ei ole
kovinkaan monta menneisyyteen sijoittuvaa kertomusta, joten sikäli American Vampire on mielenkiintoinen
poikkeama hänen tuotannossaan. Se on myös oiva lisä hänen lyhyeen lännentarinoitten
listaansa.
Kingille American
Vampire oli ilmiselvästi keikkaluonteinen työ – mahdollisuus päästä
kokeilemaan sarjakuvan kirjoittamista ja tilaisuus päästä kokeilemaan
tarinankerrontaa jonkun toisen luomilla hahmoilla, minkä jälkeen voisi jatkaa
taas omille teilleen. Ensimmäiseen American
Vampire -albumiin kirjoittamassaan esipuheessa King
kertoo, että hän itse oli tarjoutunut tehtävään. Snyder oli alun perin
ottanut häneen yhteyttä pelkän mainostekstin (blurb) toivossa. Ilkeästi voisi
tämänkin sarjakuvan kohdalla ajatella, aivan kuten Creepshow’n, että Kingin nimi on kannessa vain myyntiä lisäämässä.
Tällä kertaa kuitenkin luottaisin siihen, että vaikka alkuperäistarina onkin
Snyderin, on käsikirjoitus Kingin käsialaa. Lisäksi albumijulkaisussa on
liitteenä lyhyet näytteet sekä Snyderin että Kingin käsikirjoituksista, jotka
kyllä tuntuisivat eroavan toisistaan merkitsemistapojensa osalta.
American Vampirea
ilmestyi suomeksi kahden kovakantisen albumin verran nimellä Amerikan vampyyri. Näistä ensimmäiseen
sisältyvät Kingin kirjoittama tarina sekä hänen esipuheensa. Suomennoksesta
vastaa Antti Poussa.
HEROES FOR HOPE
Näiden kahden albumimittaisen teoksen
väliin sijoittuu vielä yksi Kingin visiitti sarjakuvakerrontaan. Heroes
for Hope Starring the X-Men on Marvelin julkaisema
hyväntekeväisyysjulkaisu. Vuonna 1985 yhtiö halusi kerätä rahaa Etiopian
nälänhädän uhreille. Piirtäjät Jim Starlin ja Berni Wrightson ehdottivat
yhtiölle ideaa tehdä supersankarisarjakuva, jonka kirjoittamiseen ja kuvittamiseen
osallistuisi suuri joukko tekijöitä, vähän samaan tapaan kuin muusikot olivat
tehneet aiemmin hyväntekeväisyyslevytyksillään ja -konserteillaan. Jim Shooter
on käyttänyt tässä yhteydessä sanaa "jam". Yhteensä projektiin
osallistui lähes sata kirjoittajaa, piirtäjää, tussaajaa, tekstaajaa ja
värittäjää. Stephen Kingin lisäksi käsikirjoittajiin kuului muiden muassa
sellaisia nimiä kuin Alan Moore ja George R. R. Martin.
Heroes for Hopen tarinassa
Ryhmä X huomaa kartanonsa tulleen siirretyksi keskelle aavikkoa. Ryhmän jäsenet
joutuvat vaivaavat psyykkiset hyökkäykset, jotka saavat heidät kohtaamaan
pahimmat pelkonsa. Syylliseksi selviää ikivanha jumalolento, joka ravitsee
itseään ihmisten kärsimyksellä. Sankarit voittavat olennon ja tajuavat
taistelun olleen vertauskuva kamppailulle nälänhätää ja ylipäänsä kaikkea kärsimystä
vastaan.
Kingin osuus sijoittuu tarinan
alkupuolelle. Hänen kolme sivuaan osuvat lehden alkupuolelle ja kuvaavat
Kitty Pryden kamppailua pahimman pelkonsa kanssa. Jääkaapilla käydessään hänet
yllättää mustaan kaapuun pukeutunut, kovin viikatemiesmäinen hahmo. Kittyn
suurimmaksi pelon aiheeksi paljastuvat nälkä ja nääntyminen. Kingin
osuuden on piirtänyt, luonnollisesti, Berni Wrightson. Miesten yhteistyö on
sitä, mitä heiltä saattaa odottaakin – supersankarikonteksti ei estä
kauhukuvastoa. Wrightsonin kuvat ovat synkkiä ja pahaenteisiä ja varsinkin
kuihtuva Kitty on vaikuttava ilmestys.
Tekotapansa vuoksi Heroes for Hope ei
tietenkään voi olla kovin yhtenäinen tai vakavasti otettava teos. Se on
kuitenkin mielenkiintoisempi kuin tämäntapaisen projektin voisi pelätä olevan.
Tarina on hajanainen ja episodimainen, totta kai, mutta erikoisten tekijäparien
yhdistäminen ja rinnastaminen avaa kiintoisia näkymiä. Mitähän muuta Harlan
Ellison ja Frank Miller olisivat saaneet yhdessä aikaiseksi? Entäs Alan Moore
ja Richard Corben?
Suomeksi Heroes for Hope ei
käsittääkseni ilmestynyt.
SOVITUKSET
On oikeastaan suuri ihmetyksen aihe, ettei Kingin tarinoita
ole sovitettu sarjakuvaksi kovinkaan usein. Ennen 2000-lukua vain The Lawnmower Man - ja Popsy-novellit (suom. Ruohonleikkaaja ja Pappa) oli käännetty kuvaruuduiksi muotoon; edellinen Bizarre
Adventures -lehdessä vuonna 1981 (piirtänyt Walt Simonson, jonka tyylikäs
mustavalkokuvitus sopii hienosti groteskiin tarinaan), jälkimmäinen J.N. Williamson’s Masques -antologiassa
1992 (kirjoittanut Mark Valadez ja piirtänyt Matt Thompson).
Uudella vuosituhannella uskallusta alkoi kuitenkin löytyä.
Marvel Comics aloitti 2007 suutyön ja päätti siirtää The Dark Tower -saagan kuvamuotoon. Käsikirjoittamisesta
vastasivat Peter David ja Robin Furth, joka toimi Kingin avustajana tämän
kirjoittaessa kolmea viimeistä Dark Tower
-romaania.
Kymmenen vuoden aikana ilmestyi yhteensä 85 The Dark Tower -lehteä, jotka julkaistiin
myöhemmin 11 kokoelmana. Tarinallisesti sarjakuvaversiossa ehätettiin romaanisarjan
kolmanteen osaan, joskin sovituksessa on myös ainesta, jota Kingin romaaneissa
ei ole. Vuonna 2018 Simon & Schusterin omistama Gallery 13 osti oikeudet Dark Tower -sarjakuviin ja alkoi
julkaista sitä uusina painoksina. Sarjan jatkumisesta ei ole käsittääkseni
tietoa tällä hetkellä. Suomeksi sarjaa ilmestyi Musta torni -nimellä vain kahden albumin verran vuonna 2008.
Samaan aikaan Dark
Towerin kanssa Marvel julkaisi myös The
Stand -sovituksen, vuosina 2008–2012. Romaanin laajennettuun laitokseen
perustavaa sarjakuvaa ilmestyi 31 numeroa, jotka ovat ilmestyneet sekä kuutena
erillisenä niteenä että yhtenä, koko tarinan kattavana julkaisuna. The Standin käsikirjoitti Roberto
Aguirre-Sacasa ja piirsivät Mike Perkins ja Laura Martin. Kummankin
Marvel-sarjan yhteydessä King itse mainitaan tittelillä ”Creative and Executive
Director”, mikä tarkoittanee, että hän on ollut jonkinlainen ylin hyväksyjä ja
tarvittaessa neuvonantaja.
Perinteisessä printtimuodossa on ilmestynyt myös pari muuta
King-sovitusta, jotka kaikki perustuvat yhteistyössä toisen kirjailijan kanssa
kirjoitettuihin teoksiin: Peter Straubin kanssa kirjoitettuun The Talisman -romaaniin (suom. Talismaani) perustuvan sarjakuva
lopetettiin kuuden julkaistun numeron jälkeen 2009. Lehteä kustansi Del Rey.
Vuonna 2012 IDW julkaisi Road Rage -sarjakuvan,
joka sisältää sarjakuvasovituksen Richard Mathesonin Duel-novellista ja siitä inspiraationsa saaneesta, Kingin ja hänen
poikansa Joe Hillin yhdessä kirjoittamasta Throttle-pienoisromaanista
(ei suomennettu). Road Rage on Chris
Ryallin kirjoittama ja Nelson Danielin sekä Rafa Farresin piirtämä. Se ilmestyi
ennen yhteispainosta neljänä numerona mutta niin monella kansivariantilla, että
keräilijä ei pääse ihan helpolla. IDW:n kustantama on myös sovitus Kingin ja
hänen toisen poikansa, Owenin, Sleeping
Beauties -romaanista (suom. Ruususen
uni). Sarja alkoi ilmestyä tänä vuonna, ja se jatkuu ainakin tammikuussa
2021 ilmestyvään kuudenteen numeroonsa asti. Sarjakuvan on kirjoittanut Rio
Youers ja piirtänyt Alison Sampson.
VERKKOSARJAKUVAT
Oman pienen lukunsa muodostavat kaksi digitaalisena ilmestynyttä
sarjakuvasovitusta.
”The Little Green God of Agony” on Dennis Caleron versio
Kingin vuoden 2011 novellista (jota ei ole suomennettu). Sarjakuva ilmestyi
seuraavana vuonna Kingin nettisivuilla 24 osassa kahdeksan viikon aikana. Digitaalisuudestaan
huolimatta se edustaa perinteistä sarjakuvaa, jossa staattiset kuvat on
sijoitettu kuin yhdelle printtisivulle kerrallaan.
Sen sijaan N.-pienoisromaanin
sovitus vuodelta 2008 edustaa kokeilevampaa nettisarjakuvan muotoa, jossa
animaatiolla ja ajallisella kestolla on suuri merkitys. Sitä voisikin perustellusti
pitää myös puolituntisena elokuvana, pala-animaationa joka lainaa vahvasti
sarjakuvan keinoja. N. oli osa Just After Sunset -novellikokoelman
markkinointia, ja Kingillä oli ainakin nimellinen rooli sen tekemisessä.
Varsinaiset tekijät kuitenkin olivat käsikirjoittaja Marc Guggenheim, piirtäjä
Alex Maleev sekä värittäjä José Villarrubia. Vuonna 2010 N. ilmestyi Marvelilta fyysisenä sarjakuvalehtenä neljän numeron
verran. Materiaali on pitkälti samaa kuin nettiversiossa, mutta printtisarja
sisältää myös uutta sisältöä ja syventää näin ollen tarinaa hieman.
THE SECRETARY OF DREAMS
The Secretary of
Dreams -nimiset kaksi kirjaa ilmestyivät 2006 ja 2010. Ne ovat varsin
mielenkiintoiset teokset, kun mietitään sarjakuvan, kirjakuvituksen tai
proosakirjallisuuden rajoja. Cemetery Dancen kustantamat volyymit sisältävät
kumpikin kuusi Kingin aiemmin julkaistua novellia, jotka Glenn Chadbourne on
kuvittanut. Tai kertonut uudelleen kuvilla. Tai molempia.
Kumpikin kokoelma jakautuu kahtia. Ne sisältävät ensinnäkin kolme
novellia kokonaisuudessaan Chadbournen kuvittamina. Kuvitus ei kuitenkaan
tarkoita tässä muutamaa piirrosta sieltä täältä tarinasta vaan alati
läsnäolevaa kuvamaailmaa. Välillä kuvat kattavat koko sivun tai aukeaman,
välillä kyse on pienistä vinjeteistä. Teksti limittyy kuvamassaan ja elää sen
joukossa. Ensimmäisessä kirjassa on kuvitettuina novellit Home Delivery (suom. Kotikonstein),
Jerusalem’s Lot (suom. Jerusalemin osa) ja The Reach (suom. Ulappa),
toisessa osassa puolestaan The Monkey
(suom. Apina), Strawberry Spring (suom. Mansikkakevät)
ja In the Deathroom (suom. Kalmanhuoneessa). Kuvitettujen
tarinoiden lisäksi kummassakin kirjassa on kolme täysiverista sarjakuvasovitus
Kingin novelleista. Tämän käsittelyn ovat saaneet ensin The Road Virus Heads North (suom. Maantievirus matkalla pohjoiseen), Uncle Otto’s Truck (suom. Otto-sedän
kuorma-auto) ja Rainy Season
(suom. Sadekausi) ja toisessa osassa Gray Matter (suom. Harmaa lima), One for the
Road (ei suomennettu) ja Nona
(suom. sama).
Vuonna 2013 ilmestyi vielä kolmas teos, jossa Chadbourne
kuvittaa laveasti Kingin tekstiä. Nyt kuitenkin kyseessä oli varsin
pienimuotoinen kirja. The Dark Man
nimittäin tarjoaa visuaalisen tulkinnan vain yhdestä ainoasta runosta, vuodelta
1969. Kingin yliopiston lehdessä ilmestynyt ”The Dark Man” on monella tapaa
kuriositeetti, mutta sitä on totuttu jälkiviisaasti pitämään ensimmäisenä
kirjoittajansa tuotantoa läpäisevän Flagg-hahmon esiintymisenä. Chadbournen
mustavalkokuvitus on tässäkin tapauksessa täyttä ja hieman luonnosmaista (joku
voisi sanoa huolimatonta), mutta se toisaalta sopii hyvin nuoren kirjoittajan
lyyriikkaan. On luonnollisesti makuasia, pitääkö Chadbournen kuvista. Itselleni
ne jäävät usein lahjakkaan mutta turhan innokkaan fanitaiteilijan levottomiksi
ja liikaa yrittäviksi kuviksi.
Sekä The Dark Manista että The
Secretary of Dreams -kirjoista joutuu maksamaan tänä päivänä kohtalaisen summan
rahaa. Niistä otettiin rajatut painokset, jotka eivät sinänsä olleet erityisen pienet, mutta niin keräiltävän ja keräillyn kirjailijan kuin King ollessa kyseessä on useamman tuhannenkin kappaleen painos niukka. Lisäksi kustantaja Cemetery Dance on ilmoittanut, ettei uusia painoksia tule.
YHTEENVETOA
Stephen Kingin oma sarjakuvatuotanto on ohut mutta
mielenkiintoinen juonne hänen laajassa ja rönsyävässä tuotannossaan. Se saattaa
olla vieläkin ohuempi kuin yleensä ajatellaan, koska Creepshow’n tekijyys jää hiukan hämäräksi. Kolme sivua Ryhmä X:ää
ja muutaman lehden mittainen American
Vampire -sarja jäävät pelkäksi alaviitteeksi Kingin uralla, aivan syystä.
Laadultaan Kingin sarjakuvatuotanto on sitä mitä häneltä
voikin odottaa. Se on perushyvää, sujuvaa ja tuttuihin kauhuelementteihin
nojaavaa kerrontaa, jossa ei ole mitään erityistä. Aivan samalla tavoin voi
luonnehtia hänen elokuvakäsikirjoituksiaankin: ihan kelvollisia kauhujuttuja,
joiden parissa saa hetken kulumaan. Voisi myös verrata Kingin ainoaa itse
piirtämää sarjakuvaa (kylttiä kantava kaljoitteleva pallo) ja ainoaa itse
ohjaamaa elokuvaa (Maximum Overdrive),
mutta se olisi ehkä jo liioittelua…
Sen sijaan sarjakuvat jäävät selväksi kakkoseksi elokuvalle,
kun tarkastellaan Kingin töistä tehtyjä sovituksia. Siinä missä ”Stephen King
-elokuva" on käsite (hyvässä ja pahassa), ei ”Stephen King
-sarjakuva" sisällä samanlaisia lupauksia. On hämmästyttävää, miten vähän
Kingiä on siirretty sarjakuvaruutuihin, vaikka varsinkin alkupään
novellituotanto soveltuisi tällaiseen erinomaisesti. Ehkä ajoitus on ollut
ongelma: vielä 70- ja 80-luvulla sarjakuvateollisuuden itsesensuuri ja Comics
Code olivat voimissaan, ja Kingin nimen yhdistyminen (osittain elokuvienkin
vuoksi) visuaaliseen kauhuun ja eksplisiittiseen väkivallan kuvaamiseen on
saattanut pitää sarjakuvantekijät kaukana hänen teksteistään. Tämä ei
kuitenkaan voi olla koko totuus. En usko myöskään rahan olleen erityisen selittävä
tekijä. Niin avokätisesti on Kingin teosten filmaamisoikeuksia myyty, että on
hankala uskoa kalliiden hintojen olleen sarjakuvayhtiöillekään ongelma.
Vasta 2000-luvulla alkoi ilmestyä laajemmin King-sarjakuvaa,
mutta sen voittokulku ei ole ollut kovin vakuuttavaa. The Stand oli jonkinlainen menestys, ja The Dark Tower ilmestyi melko pitkään, joskin sen tulevaisuus on
epävarma. Muuten näiden sovitusten sekä laatu että vastaanotto ovat olleet
vaihtelevia.
LÄHTEET
The Berni Wrightson Interview.
Verkko-osoitteessa www.tcj.com/the-berni-wrightson-interview.
– Ensimmäinen julkaisu The Comics Journal -lehdessä #76, 1982.
Justin Brooks: Stephen King: A Primary Bibliography of the
World’s Most Popular Author, Revised Edition. Hiram 2013: Overlook
Connection Press.
Stephen King: Kirjoittamisesta. Muistelma leipätyöstä.
Helsinki 2000: Tammi. Suom. Ilkka Rekiaro. – Alkuteos On Writing. A Memoir of the Craft, 2000.
Stephen King: Dance Macabre. London 2006: Hodder &
Stoughton. – Ensimmäinen painos 1981.
Stephen King: ”Suck
on This”. – Teoksessa Snyder, Albuquerque & King: American Vampire. New York 2010: DC Comics.
Kevin Quigley: Drawn Into Darkness. The Comic-book
Landscapes of Stephen King. Forest Hill 2011: Cemetery Dance Publications.
Jim
Shooter: [nimetön esipuhe]. – Heroes for Hope Starring the X-Men. Marvel
1985.
Bev Vincent: The Stephen King Illustrated Companion. Manuscripts, Correspondence, Drawings, and Memorabilia from the Master of Modern Horror. New York 2009: Fall River Press.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti