Stephen King
Desperation
Simon & Schuster Audio, 2016 (alkup. 1996), 21 t 15 min, lukija Stephen King.
Desperation
Simon & Schuster Audio, 2016 (alkup. 1996), 21 t 15 min, lukija Stephen King.
Jouluna 1996 sain lahjaksi vanhemmilta kaksi Stephen Kingin kirjaa, Epätoivon kaupungin (alkup. Desperation) ja kirjailijanimellä Richard Bachman ilmestyneen Teloittajat (The Regulators). Olin 13 vuoden herkässä iässä, ja noista kahdesta lahjakirjasta alkoikin pitkään kestänyt työsarka.
Olin
lukenut Kingiä jo kauan ennen mainittua joulua. En tiedä, koska olin
ensimmäisen kerran kirjastossa käynyt ihmettelemässä K:n kohdalla
valtavan kokoisia niteitä, joissa oli varsin mieltäkiihottavat kannet ja nimet.
Varmasti muistan, että nelosluokalla luin Ihmissuden vuoden yhdeltä istumalta. Seuraavalta vuodelta muistan Piinan, jota luin jollain etelänmatkalla. Piina
oli taatusti osa sitä pinoa, joka vanhempieni kanssa haettiin
hakaniemeläisestä antikvariaatista. Kirjassa oli etulehdellä kuulakärkikynällä nimi "Perhonen". (Jälkikäteen ajatellen sen on
täytynyt olla Hiltusen myymälä; muistan lähinnä alakoululaisen
kunnioittavan ihmetyksen loputtomien kirjametrien edessä.)
Nämä vuoden
1996 kaksi King-julkaisua olivat kuitenkin käänteentekevät itselleni. Niistä alkoi
syvempi ja järjestelmällisempi Kingin tuotantoon syventyminen sekä sen
keräily. Muutaman seuraavan vuoden aikana olin haalinut valtavan määrän
suomennettua Kingiä eri painoksina sekä suuren joukon ulkomaisia
laitoksia, lähinnä pokkareita. Myöhemmin myin eteenpäin ison osan näistä
ja jätin hyllyyn vain mahdollisimman varhaiset painokset kustakin
nimikkeestä (muistan kantaneeni Jyväskylän Päijänne Antikvariaattiin
urheilukassillisen englanninkielisiä pokkareita ja saaneeni niistä
lopulta ihan kohtuullisen korvauksen).
Keräilyn
sivutuotteena aloin koota kattavaa King-bibliografiaa. Samaan aikaan
olin innostunut nettisivujen rakentelusta, joten bibliografia alkoi
luontevasti valmistua html:nä. Seurauksena oli laaja sivusto, joka
uskalsin laittaa julkiseksikin ehkä 1999. Bibliografian pohjana oli
jokin netistä löytämäni valmis lista, jota kuitenkin editoin runsaasti
ja joka paljastui pian turhan ylimalkaiseksi. Kehtaan väittää, että
sivustoni oli 2000-luvun alussa suurin yksittäinen esitys
King-julkaisuista; ainakin suomalainen osuus oli sitä. Sivustoon
eivät sisältyneet vain tiedot eri laitoksista ja kirjoihin
kuulumattomista teksteistä, vaan pyrin myös kattavaan kansigalleriaan.
Kirjojen kohdalla kansikuvat oli jo tuolloin helppo löytää, mutta monien
lehtijulkaisujen kansikuvien kanssa sai tehdä etsivätyötä välillä
tosissaan. Lisäksi kotimaisten julkaisujen kansikuvia ei ollut netissä
kierrossa, jolloin oma kokoelma tuli hyvään käyttöön.
Kun nyt annan Epätoivon kaupungille ja Teloittajille näinkin merkittävän roolin, voi yllättää, etten edes lukenut niitä välittömästi. Teloittajat luin kyllä seuraavana vuonna, mutta Epätoivon kaupunki
sai odottaa kesää 1998 ja rippileiriä. Sen jälkeen en ole niihin
palannut. Molemmat ovat toki roikkuneet mukana ajatuksissa Kingin muun
tuotannon ohessa ja etenkin niiden erikoisen julkaisuhistorian (kahdella
eri kirjailijanimellä julkaistut, toisiinsa viittaavat teokset) vuoksi.
Siinä missä Teloittajien tarina on jäänyt mieleen melko hyvin, Epätoivon kaupunki
redusoitui ajatuksissani lopulta muutamaan avainkuvaan: aavikko ja
kaivoskuilu, Tak-demonin valtaama poliisi, Johnny Marinvillen hahmo.
Luonteva hetki palata Desperationin pikkukaupunkiin koitti tänä vuonna, kun Audible julkaisi alkukielisen Desperationin lyhentämättömänä,
ladattavana äänikirjana. Tähän asti ainoa markkinoilla saatavilla ollut
romaanin audioversio on ollut Kathy Batesin lukema mutta lyhennetty
laitos. Audiblen nyt julkaisema, kirjailijan itsensä lukema täyspitkä
versio on aiemmin ollut saatavilla vain kirjastolainoina. (Samaan aikaan
julkaistiin myös Teloittajien alkuteos The Regulatorsin lyhentämätön äänikirjalaitos, jolla lukijana on Frank Muller.)
Epätoivon kaupungin lukemisen
jälkeen olen törmännyt monien kirjoittajien kritiikkeihin ja kuvauksiin romaanista. Keskeisenä asiana niissä on noussut kirjan uskonnollisuus,
mikä on aina hieman hämmentänyt minua, koska omissa muistikuvissani ei
uskonnon merkitys Epätoivon kaupungissa ollut erityisen suuri. Sitä hämmästyneempi olin nyt, kun kävin romaanin
läpi uudelleen. Uskonnollisuus, etenkin kristinuskon ajatukset ja
symboliikka, on aivan teoksen keskiössä, sen kantava voima. Kertoo
jotain 14-vuotiaasta lukijaminästäni, että kristillisyyden täyttämä
kertomus onnistui avautumaan minulle lopulta jonain aivan muuna; ehkä
rippikoulu lukuympäristönä vaikutti niin, ettei normaalin päiväohjelman
lisäksi kirjan uskonnollisuus enää tuntunut missään.
Uskonnosta
tässä kuitenkin on kysymys. Tarinassa kingimäiseen tapaan ihmisyhteisö,
tässä tapauksessa sattuman (tai Jumalan) yhteentuoma, kamppailee pahaa
vastaan. Paha on tällä kertaa kaivoskuilusta vapautunut demoninen voima,
lähes jumalainen olento, joka tarvitsee lainaruumiin toimiakseen fyysisessä todellisuudessa.
Mikä tämän Tak-nimisen entiteetin tarkoitus on, jää hämäräksi. Tarinan
tasolla se tarjoaa kuitenkin vastavoiman toiselle mahdille, joka
identifioidaan kristinuskon Jumalaksi. Tämä voima manifestoituu etenkin
David-nimiseen poikaan, Kingille tyypilliseen varhaiskypsään
lapsihahmoon, joka on löytänyt jumalansa rukouksen kautta. Senkään motiiveja ei varsinaisesti avata – riittää, että se haluaa
ihmisten avulla kukistaa Takin. Kysymys siitä, onko kyseessä
kristittyjen Jumala, jää avoimeksi, vaikka lukijan on helppo hyväksyä
näin olevan.
Kristillistä symboliikkaa on käytetty
romaanissa paljon. Henkilöt on nimetty juutalais–kristillisen perinteen hahmojen mukaan, ja heille on annettu raamatulliset roolit. Davidin hahmo
muistuttaa koettelemuksineen ja antautuvine uskoineen Raamatun Jobia,
Mary saa lopulta nimensä mukaisen roolin, Johnny Marinville ottaa
itselleen marttyyrikohtalon. Jopa nolostuttavan alleviiva hetki on, kun
David ruokkii joukkionsa voileipäkekseillä ja purkkisardiineilla, joita
tuntuu riittävän muovikassillisesta loputtomiin.
Desperationia
on arvosteltu runsaasti sen kristillisyyden määrästä ja hengellisyyden määräävästä
tehtävästä tarinan kannalta. Ehkäpä Yhdysvalloissa, jossa
uskonnollisuus vaikuttaa ihmisten arkeen aivan toisella tapaa kuin
täällä Suomessa, vähäinenkin uskon nostaminen positiiviseksi
vaikuttajaksi saa maallisissa piireissä aikaan vastareaktion, saatikka sitten jos jumaluskosta
tehdään tarinan kantava ratkaisija. Itse en kuitenkaan kokenut romaanin
uskonnollisia rakenneosia häiritsevinä. Päinvastoin King rinnastaa
"pahan" Takin ja "hyvän" Jumalan yllättävän vahvasti. Molemmat vaativat
seuraajiltaan sokeaa uskoa, vaikka niiden toimintatavat ovatkin
vastakkaiset: Tak kykenee alistamaan ihmisen fyysisesti täysin
valtaansa, mutta ihmisruumis kestää tätä vain hetken ennen hajoamistaan.
Jumalaksi esitetty voima puolestaan voi vain suostutella ihmisen
seuraamaan itseään, mutta vaikutus voi olla pysyvä. Miksi lukija
asennoituu toiseen pahana ja toiseen hyvänä voimana, johtuu vain siitä,
että hän haluaa inhimillisten päähenkilöiden selviävän. Ei ole mitenkään selvää, että
kumpaakaan jumaluutta kiinnostaisi lopulta, mitä yksittäiselle ihmiselle
lopulta käy.
King kohteleekin henkilöitään
tavanomaisen brutaalisti. Paitsi, että hänen tuotannolleen tyypillisen
pikkukaupungin koko väestö lahdataan, myös moni päähenkilöistä tai
tärkeistä sivuhenkilöistä kuolee. Ehkäpä koskettavin näistä tarinan
uhreista on Davidin 7-vuotias sisko, jonka kuolemaa King tosin pehmentää
sillä, että varsinainen tappo on tapahtunut jo ennen tarinan alkua. Sen
sijaan Takin sijaisruumiiksi joutuneitten hahmojen kohtaloilla King
mässäilee. Saumoistaan ratkeilevien ihmisten verta vuodatetaan
jokaisesta ruumiinaukosta ja hajoavien kehojen kuvailu on klassista
splatteria. Kovin paljon ei lukija silti tunne empatiaa hahmoja kohtaan.
Kuolevat henkilöt ovat osoittautuneet tarpeeksi inhottaviksi, jotta
heitä oikeasti säälisi. Jopa Davidin vanhemmat oikeastaan saavat kuolla;
hänen äitinsä on ennakkoluuloinen päsmäri ja isänsä suuren osan aikaa
toimintakyvytön vätys. Sitä paitsi David saa lopussa uuden symbolisen
perheen, joka on tarinan koettelemusten vahvistamana paljon aiempaa
parempi.
Desperationin tarina on lopulta varsin
yksinkertainen. Alkujaksossa hahmot kerätään muutamassa erässä yhteen,
seuraavassa ryhmä alkaa toimia yhdessä ja kolmannessa kohdataan paha.
Suuren osan pitkän romaanin tekstimassasta vie dialogi, joka
kingimäiseen tapaan selittelee, kertailee ja paikoin myös syventää
tapahtumia. Infodumppausosuuksia on useita, vaikka King osaakin sulattaa ne muuhun tekstiin melko taitavasti. Oleellisemmaksi pintajuonen sijaan tuntuu muodostuvan sarja
takaumia, joissa King rakentaa tarinan oleellisimpia osasia, etenkin
Johnnyn ja Davidin hahmoja, kaupungin tapahtumia sekä Kiinan kaivoksen (alkup. China Pit) vaiheita. Näistä etenkin Johnnyn henkilöön King tuntuu
tykästyneen (Johnnyn moottoripyörämatkan taustalla on Kingin oma,
vastaava reissu vuonna 1994). Jakso onkin kirjan inspiroituneinta tekstiä. Sen
jälkeen tuntuu suorastaan harmilliselta palata takaisin paljon
tympeämpään aavikolla selviytymiseen.
Lopulta Desperation
on varsin tylsä romaani. Tapahtumia on vähän verrattuna tekstin määrään (suomennoksessa on sivuja 617), ja teemojen pohdinta
tuntuu usein saarnaavalta(!) ja päälleliimatulta. King ei koskaan ole
ollut mestari lopettamaan tarinoitaan, ja nytkin suureksi tarkoitettu
loppuhuipennus ei missään vaiheessa pääse räjähtämään vaan ainoastaan
tussahtaa vaimeasti. King alentaa jumalalliset voimat hollywoodilaiseen
paisutteluun, ja silti lopetus jää lopulta avoimeksi, vaikka paha
taltutetaankin tältä erää. Kertomuksen suola on erilaisissa
ihmiskohtaloissa, siinä miten näistä kaikista hahmoista on tullut
tällaisia. Siitä huolimatta he, Johnny Marinvilleä lukuun ottamatta,
jäävät yksioikoisiksi, vain hahmoiksi ihmisten sijaan. Erityisen
huomionarvoista on jälleen Kingin naiskuva, joka toistelee tuttuja
stereotypioita. Naiset määritellään miesten katseiden kautta ja
perinteisen amerikkalaisen naistyypin taustaa vasten.
Äänikirjana Desperation
on onnistunut. Stephen King ei missään nimessä ole näyttelijä:
edelleenkään hän ei tee suurta eroa hahmojen välillä tai dramatisoi
muutenkaan kerrontaansa. Kuitenkin tieto siitä, että tarinan kirjoittaja
itse on lukemassa kertomusta, antaa äänitykselle painoarvoa. King on
myös kehittynyt huimasti siitä, mitä hänen ensimmäiset
äänikirjaluentansa olivat. Tahti on rauhoittunut, ja ääneenkäyttöön on
tullut tarinaan sopivaa jutustelun tuntua. (Desperation osuus ehkä oleelliseen kohtaan Kingin kehityksessä lukijana: kahta vuotta aiemmin luettu, Skeleton Crew -kokoelman novelli "The Raft" on vaivaannuttavan nopeasti ja intohimottomasti luettu, kun taas 1999 julkaistu Blood & Smoke -äänikirja on Kingin erinomaisesti tulkitsema.)
Desperation
on Kingin uralla, kaikista puutteistaan huolimatta, vedenjakajateos
yhdessä ilkeän kaksoissisarensa kanssa. Sitä edelsi 90-luvun alun
hapuileva kausi ns. naistrilogian ja Insomnian kaltaisten teosten kanssa. Vuonna 1996 Desperationin, The Regulatorsin ja etenkin Green Milen (suom. Kuoleman käytävä)
myötä hänen tuotantonsa alkoi jälleen jäntevöityä (joku on varmasti käyttänyt sanaa aikuistua) ja fantastisten
elementtien yhdistäminen aiempaa suurempiin inhimillisiin teemoihin alkoi
luontua uudella tavalla. Uskonnon ja uskon lisäksi tällaisia aiheita
olivat muun muassa Vietnamin sota ja luovuuden syiden ja seuraamusten hahmottelu. Desperationin ja The Regulatorsin jälkeen
King ei kirjoittanut varsinaista kauhuromaania viiteen vuoteen, ja
silloinkin tulos oli yhdessä Peter Straubin kanssa tehty Black House. Vuoden 1998 Bag of Bones
käyttää kyllä kauhukuvastoa hyödykseen, mutta siinä on kyse mieluummin
paljon allegorisemmista merkityksistä kuin "vain" kauhusta. Oikeastaan
voisi kärjistäen kysyä, onko King kirjoittanut The Regulatorsin
jälkeen itsekseen ainuttakaan kauhuromaania. Kauhu säilyy edelleen
elementtinä hänen teoksissaan (ja usein myös turhana painolastina),
mutta hänen myöhempää tuotantoaan on lopulta varsin vaikea
yksiselitteisesti lokeroida kauhukirjallisuudeksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti