Juhani Kellosalo: Toiset meistä. Runoja. Vaasa 2024: Kustannusosuuskunta Länsirannikko. 78 s.
Juhani Kellosalon yhdeksäs runokokoelma Toiset meistä ilmestyi lähes neljäkymmentä vuotta hänen esikoisensa jälkeen. Silti se kehittelee johdonmukaisesti samoja teemoja edemmäs, kypsyneempinä ja hioutuneemmin.
Toiset meistä ei ole näyttävää, muodollaan tai
kielellään briljeeraavaa lyriikkaa. Kellosalon runouden teho perustuu tarkkaan
toteavuuteen ja hallittuun rytmiin. Ylimääräistä on hyvin vähän (eikä se
silloinkaan lopulta ole ylimääräistä), ja runokuvat herättävät ajatuksia vau-kokemusten
sijaan. Tämän nimenomaisen kokoelman keskiössä on vahvana erilaisten
vastinparien tarkastelu; dikotomiat ja rinnastukset.
Eräs teosta yhteen sitova ajatus on lapsuuden ja
ikääntymisen jatkumo, ajan kuluminen. Samalla lapsuus myös kiertyy osaksi nykyisyyttä.
Runojen minä elää muistot mukanaan. Välillä ne saavat vienon nostalgisen
muodon, kuten kokoelmaa kehystävissä kahdessa osastossa. Silti
”hetkellisyydestä on kysymys”, kuten minä tajuaa kukkivien kirsikkapuiden
äärellä. Toisaalta muutoksen ja pysyvyyden kaksinaisuutta ironisoi lempeästi kivi
eräässä toisessa runossa: ”metsäkivenä se oli onnellinen / pihakiveksi sopeudu
koskaan”.
Kirsikkapuu ohjaa lukijan ajatuksia itään, johon päästään myös
voimakkaammin Siddartha Gautaman ja 700-luvulla eläneen taidemaalari Wu Daozin
mukana. Heidän ajatuksensa runojen minä tuntee nykyaikanakin ajankohtaisina ja
relevantteina, vaikka samaan aikaan hänen unissaan puhuu lapsuuden
keskipohjalainen murre. Tällainen kiehtova, näennäisesti kaukaisten asioiden
yhteen kietominen on Kellosalon lyriikassa palkitsevaa. Sitä ei kuitenkaan
tarjoilla hämäränä arvoituksena, jonka oppinut lukija voi itseriittoisesti
myhäillen ymmärtää, vaan rauhallisesti todeten, kenties hämäävän helppona.
Kellosalolla yksityiset mielleyhtymät laajenevat usein
yleisemmiksi havainnoiksi. Kokoelman toinen osasto lähtee minän
henkilökohtaisesta kokemuksesta: ensiavun kautta leikkaukseen. Hieman
lattealtakin tuntuvat havainnot kivusta ja heräämöstä laajenevat pian
yllättäväksi sairauden ja sodan vertaukseksi. Siinä välissä sairaalaosaston
laitteet, valot ja äänet assosioituvat Star Trekin ja Moby Dickin
aluksiin. Samanlainen odottamaton siirtymä on runon minän ajatusten liukuminen
vanhasta Buddha-patsaasta roskapostikansion tyydytystä kaipaaviin nuoriin naisnimiin.
(Moby Dickiin viitataan muuten toisenkin kerran, samoin scifiaiheeseen Stalkerin
muodossa. Kummassakin on kyse toden ja kuvitelman suhteesta.)
Vaivihkaista, lempeää huumoria Kellosalo viljelee siellä
täällä. Mainio on muun eläinkunnan arvio ihmisen itseriittoisuudesta, kun tämä
nostaa itsensä muiden yläpuolella; ”edes häntää teillä / ankaraan ajatteluun”.
Myöhemmin ihminen myöntää salaa olevansa yhä eläin, ainakin pimeässä kun muut
eivät näe. Rajumman näkökulman ihmisen ylemmyydentuntoon tarjoaa lyhyt runo,
jossa muistiin ovat jääneet veteen heitetyssä säkissä rimpuilevan eläimen
tassut. Säkin heittänyt eno puolustelee tekoaan: ”en oo niin raaka että löisin
rappukivehen”. Kaikki runon minän ajatukseen, kun ihminen on ”alkanut pelätä
että käteni / hävittävät minutkin / sitten ei olisi ketään kuulemassa”.
Kellosalon runoissa luonnolla on ollut aiemminkin vahva
rooli. Toiset meistä sisältää muutaman vahvan ja perinteikkään luontokuvan,
vaikka kokoelman varsinainen fokus onkin toisaalla. Luonnosta muodostuu
eräänlainen kaikkea yhdistävä tekijä. Se on voima, josta runous nousee, joka
herättää muistot, jonka avulla kuvataan niin Paratiisia kuin rakasta ihmistä.
Silti mistään luontoromantiikasta ei Kellonsalon tapauksessa (ainakaan kovin usein)
ole kyse. Luonto toimii hänen teksteissään paljolti samaan tapaan kuin uni.
Kumpikin ovat ihmisele oleellisuuksia, jotka kulttuurimme suotta toiseuttaa aivan
liian usein, aivan kuin vain valve-elämä kulttuuriympäristössä olisi arvokasta.
Luettu kirjallisuus vaikuttaa parhaimmillaan ihmisessä koko
tämän elämän ajan. Niin Kellosalon runon minäkin muistelee aikojaan Huckleberry
Finnin seurassa, vaikka ”sanovat että hän on huono seuraa”. Kauas on tultu
ajoista, jolloin liiallista lukemista pidettiin uhkana lapsen kehitykselle. Runossa
minä saa vapautuksen, kun saapuva viesti lupaa ratkaisuksi ”täyden
viihdepaketin”. Maailmassa, jossa uskotaan viihteen (nuoriso sanoisi tässä nyt brainrot)
kaikkivoipuuteen, on ilo päästä lukemaan uutta runoutta, joka luottaa
ihmisyyteen ja lukijan ajatteluun mutta tekee
sen ilman ironiaa tai temppuja. Juhani Kellosalon Toiset meistä onnistuu
siinä.
Kirjoittaja ilmoittaa olevansa harrastelijakriitikko. Tämä on kyllä vähättelyä. Tämä runoteoksen arviointi sujuu jouhevasti ja antaa lukijalle miellyttävän kokemuksen.
VastaaPoistaKiitos paljon!
Poista